--> Skip to main content

Wanita Ini Berikan Lima Sebab Kenapa Dia Memilih Untuk Nikah Dengan Suami Orang, Sebab-sebab Yang Diberikan Menarik Perhatian Ramai

Poligami dalam masyarakat Islam di Malaysia memberi  pelbagai reaksi daripada orang awam.Walau bagaimanapun, banyak kajian menunjukkan terdapat cabaran hidup di kalangan ahli keluarga poligami.

Poligami menurut Islam seperti mana yang diketahui umum merupakan suatu pensyariatan yang disebutkan dalam al-Quran.Dalam membicarakan berkenaan poligami menurut Islam, semestinya ayat ketiga surah al-Nisa' menjadi titik utama. Difahami bahawa berkahwin lebih daripada seorang dengan tidak melebihi empat adalah diharuskan selagi mana keadilan dapat dilaksanakan dengan baik. 

Baru-baru ini status seorang wanita berikan sebab untuk kahwin dengan suami orang menarik perhatian ramai. Dia berikan lima sebab dimana ramai yang bersetuju dan juga tidak bersetuju dengan sebab-sebab yang diberikan.

Bawah ialah sebab-sebab yang diberikan olehnya di laman FB belia

Kenapa saya pilih nikah dengan suami orang?Sebab:

Pertama.Saya nak masa saya bersendiri, saya suka golek-golek kat katil sampai tengahari, lapar saya ke dapur, dah kenyang saya tonton filem. Itu adalah terapi paling best dalam yang tak boleh dibayar walau semahal mana sekalipun.

Kedua.Bila berjauhan dengan suami, rasa teruja nak jumpa dia. Rindu. Mungkin peringkat permulaan rasa janggal tapi bila fikir ramai je sahabat-sahabat yang amalkan perkahwinan jarak jauh(pjj) ok je, kenapa kita tak boleh plak.. kan.

Ketiga.Untuk wanita lewat usia.. samada janda atau perawan, cabaran terbesar dia adalah bagaimana mana nak cari lelaki bujang yg lebih tua dari dia dan baik. Selalunya lelaki yang baik-baik ni, kat universiti dah nikah dah. Tak pun sebelum umur 30 mereka dah tamatkan zaman bujang mereka. Jadi, suami orang adalah pilihan paling tepat.

Keempat.Saya tak suka jadi isteri sepenuh masa. Hehehe… penat nak kena sediakan semua keperluan suami 24 jam. Saya suka jadi isteri separuh masa.

Kelima.Saya akan ada banyak masa dengan keluarga saya.Oleh itu, Saya pilih poligami.siapa yang belum jumpa manisnya berpoligami.itu tanda masih kurang ilmu.teruskan belajar.

Gambar wanita ini bersama-sama madunya yang kelihatan bahagia.

Diantara Reaksi Orang Ramai Tentang Status Wanita Tersebut

Keyakinan tidak berbelah bahagi mereka terhadap amalan poligami sebagai amalan Islam adalah sesuatu yang harus diberikan pujian namun soal keadilan perlu ditekankan kerana ia adalah batu asas kepada amalan poligami menurut Islam. Keadilan adalah syarat utama dalam poligami untuk memastikan rumah tangga yang dibina terus berada dalam keadaan yang aman dan sejahtera. 

Kredit: FB Haryani Ithnen