--> Skip to main content

Ras Adiba: Ramai orang ‘tak sabar nak jadi OKU’

Transformasi

http://transformasi.pw My Inspirasi Tue, 08 Sep 2020 14:11:20 +0000 en-US hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.4.2

Lama Berdiam Diri,Azhar Sulaiman Sebak Kongsi Berita Duka.Baru Sahaja Kehilangan Insan Tercinta,Al-Fatihah

http://transformasi.pw/2020/09/08/ilangg-lagi/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ilangg-lagi http://transformasi.pw/2020/09/08/ilangg-lagi/#respond Tue, 08 Sep 2020 14:11:20 +0000 http://transformasi.pw/?p=13421 Agak lama menyepi dalam dunia seni hiburan dan hanya cerita berkenaan anak perempuannya sahaja yang timbul, Azhar Sulaiman hari ini berkongsi berita sedih di Instagram beliau.

Pelakon yang popular dengan filem lakonan berjudul Sayang Salmah itu memaklumkan dia baharu sahaja kehilangan orang tersayang.

Menurut Azhar, kakak sulungnya, Kamariah Sulaiman yang telah pergi meninggI dnia kira-kira jam 11.58 malam Isnin.

Berita tersebut dikongsi Azhar menerusi laman media sosial Instagram miliknya itu mendapat respon rakan-rakan artis dan warganet yang mengucapkan takziah.

Sehubungan itu, pelakon berusia 49 tahun ini meminta jasa baik ramai agar mendoakan arwh kakaknya.

" Assalamualaikum semua, hari ini mami nak kongsi berita sedih tentang kehilangan kakak sulung mami Kamariah Sulaiman yang telah pulang ke rahmatullah pada pukul 11.58 malam semalam.

" Jadi kalau saya mengajak anda semua untuk sedekahkan Al-Fatihah kepada kakak mami

" Al fatihah buat Arwah Kakak Sulong Mami, Kak Kamariah Sulaiman.

" Semoga Allah akan menempatkan Arwah Kakak Mami bersama orang orang yang beriman. Amin.," tulisnya.

Antara rakan artis yang memberi reaksi dengan menulis komen adalah pelakon Sharnaaz Ahmad.

" Innalillahiwainnailaihirajiun.. i'm so sorry to hear this Abg Har. May she be placed amongst the pious in the Hereafter." tulis pelakon Lisa Surihani

Sekilas info tentang Azhar Sulaiman

Beliau mula berlakon pada tahun 1989 menerusi drama Cinta Dan Sayang bersama Norlida "Connie" Ahmad.

Perjalanan kerjaya beliau sebagai pelakon TV dan Filem berjalan serentak semasa beliau menuntut di ITM Manjung. Beliau juga ialah bekas finalis Hero Remaja 1990/1991 bersama Esma Daniel dan Badrul Muhayat.

Beliau terus aktif berlakon disamping melakukan perkerjaan yang lain seperti bekerja sebagai arkitek sepenuh masa di Design Nexus Architect dan mereka cipta set untuk drama dan filem.

Beliau ialah arkitek untuk bangunan Studio Filem baru syarikat KRU di Cyberjaya dan juga pereka set untuk filem Cicakman terbitan KRU.

Kehidupan peribadi

Pada tahun 1989, beliau memulakan pengajian dalam bidang Diploma Senibina di ITM Manjung, Perak Darul Ridzuan dan tamat sekitar tahun 1995.

Beliau menyambung pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Muda di Universiti Newcastle Upon-Tyne, Newcastle, United Kingdom (UK) dalam bidang sama.

Beliau berkahwin dengan Chempaka Emalin Pahamin dan dikurniakan tiga anak, iaitu dua anak perempuan – Kasih Leia Ixora dan Kasih Iris Leona dan seoang anak lelaki, Andika Rees Pahamin.

]]> http://transformasi.pw/2020/09/08/ilangg-lagi/feed/ 0 Robohkan Kilang Har4m, Titah Paling Dinantikan Rakyat Bila Sultan Selangor Akhirnya Bersuara Isu Air

http://transformasi.pw/2020/09/08/sultangg-datang/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=sultangg-datang http://transformasi.pw/2020/09/08/sultangg-datang/#respond Tue, 08 Sep 2020 13:42:55 +0000 http://transformasi.pw/?p=13418 Beberapa hari lalu kjadian pencemaran bau yang dikesan di Sungai Selangor telah menjejaskan bekalan air di tujuh wilayah di Kuala Lumpur dan Selangor.

Difahamkan gangguan membabitkan Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak dan Kuala Langat.

Pelbagai pihak tampil bersuara dengan meminta pihak bertanggungjawab yang menyebabkan jutaan pengguna terkesan diambil tindakan tegas.

Terbaru, Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj menzahirkan rasa dukacita terhadap impak yang terpaksa ditanggung rakyat di negeri itu susulan gangguan bekalan air beberapa hari lalu.

Menurut Facebook Selangor Royal Office, Sultan Sharafuddin menzahirkan perkara itu melalui satu surat yang diutuskan kepada Menteri Besar, Datuk Seri Amirudin Shari baru-baru ini.

Antara intipati surat itu, baginda mahu tindakan penguatkuasaan yang lebih tegas diambil bagi memastikan rumah-rumah, kilang-kilang, terutama sekali kilang-kilang har4m berhampiran tebing sungai mesti dirob0hkan kerana berpotensi mencemarkan anak-anak sungai dan sungai-sungai di Selangor.

" Baginda tidak berkenan adanya unsur campur tangan politik dalam penguatkuasaan isu-isu berkaitan alam sekitar dan pencemaran air sungai.

" Baginda sudah lama menitahkan supaya sebuah jawatankuasa khas ditubuhkan oleh Kerajaan Negeri Selangor untuk memantau dan memastikan air sungai tidak dicemari dengan bahan kimia atau sampah sarap boleh menjejaskan bekalan air mentah kepada loji-loji rawatan air, " menurut surat berkenaan.

Sultan mahu undang-undang lebih tegas

Sultan Sharafuddin juga mahu undang-undang yang lebih tegas dilaksanakan dengan segera kepada pelaku-pelaku yang menyebabkan pencemaran sungai.

" Penalti yang lebih berat wajar dikenakan kepada mereka yang mencemarkan alam sekitar khususnya sumber air.

" Mereka yang terbukti melakukan kesalahan hendaklah dijatuhkan hukvman pnjara mandat0ri serta dikenakan denda yang maksimum," titah baginda.

Surat itu juga menyebut, baginda juga khuatir sekiranya masalah air ini berterusan, rakyat jelata akan memberontak dan boleh mengakibatkan ketegangan dan seterusnya akan menjejaskan keharmonian sosial.

Susulan utusan surat itu, Baginda berkenan menerima menghadap Amirudin di Istana Bukit Kayangan di sini berhubung masalah bekalan air bersih di Selangor yang terus berulang.

Semalam, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahirkan simpati kepada rakyat yang terpaksa beratur menunggu giliran dan bertungkus-lumus mengambil air setiap kali gangguan bekalan berlaku.

Menyifatkan pencemaran Sungai Gong di Rawang sebagai perbuatan tidak bertanggungjawab dan menyusahkan jutaan rakyat terjejas di Lembah Klang, baginda mahu tindakan tegas dikenakan terhadap pihak terlibat

Sumber: trendinghabis via satkobarviral

]]> http://transformasi.pw/2020/09/08/sultangg-datang/feed/ 0 Tiba Tiba Kes Melonjak 100 Kes baharu Hari Ni,Dr Noor Hisham Dedah Dari Mana Kes Itu Datang,Ini Sangat Merisaukan !!

http://transformasi.pw/2020/09/08/diaaa-datanggg/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=diaaa-datanggg http://transformasi.pw/2020/09/08/diaaa-datanggg/#respond Tue, 08 Sep 2020 13:14:47 +0000 http://transformasi.pw/?p=13412 Ketika rakyat kelihatan semakin selesa dengan situasi pandemik COVlD-19, tanpa disangka kes baharu merekodkan peningkatan mendadak hari ini.Jangkitan kes baharu COVlD-19 yang dilaporkan kepada Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis Kebangsaan (CPRC) melonjak lagi dengan merekodkan 100 kes hari ini, menjadikan jumlah kumulatif 9,559 jangkitan wabak itu dalam negara, setakat 12 tengah hari.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, daripada 100 kes baharu yang dilaporkan, 85 kes adalah kes tempatan, manakala baki 15 kes adalah kes import yang mendapat jangkitan di luar negara.

15 kes import melibatkan 2 warganegara dan 13 bukan warganegara.

Ia adalah dari India dengan enam kes di Selangor, empat kes di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, satu kes di Negeri Sembilan dan dari Indonesia iaitu dua kes di Selangor.Beliau berkata, 85 kes penularan di dalam negara membabitkan 55 warga Malaysia dan 30 bukan warganegara.

" Sebahagian besar kes dilaporkan membabitkan Kluster Benteng di Sabah dengan 62 kes, iaitu 32 jangkitan membabitkan warga Malaysia, manakala 30 lagi bukan warganegara.

" Selain itu, 22 kes lagi membabitkan warga Malaysia dari Kluster Sungai di Kedah dan satu lagi kes dari kluster sama di Perlis," katanya dalam sidang media harian COVlD-19 di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Dr Noor Hisham berkata, ada 12 kes pulih dilaporkan menjadikan jumlah kumulatif kes pulih meningkat kepada 9,136 kes.Justeru, katanya, kes aktif dengan kebolehjangkitan COVlD-19 adalah sebanyak 295 kes dan mereka sudah diasingkan serta diberi rawatan di hospital.

" Ada tujuh kes positif COVlD-19 yang sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) dengan empat daripadanya memerlukan bantuan pernafasan.

" Tiada pertambahan kes kem4tian dilaporkan hari ini, justeru, jumlah kumulatif kes kem4tian COVlD-19 di Malaysia kekal 128 kes," katanya.

Ini, katanya, menjadikan jumlah kumulatif kes COVlD-19 di negara ini mencecah 9,559 orang dengan 295 lagi masih aktif.Dia juga memaklumkan bahawa tiada pertambahan kes kem4tian berkaitan COVlD-19 dilaporkan pada hari ini.Justeru, jumlah kumulatif kes kem4tian di Malaysia kekal sebanyak 128 kes atau 1.34 peratus daripada jumlah keseluruhan kes.

Dr Noor Hisham juga memaklumkan bahawa terdapat 12 kes yang telah pulih hari ini manakala terdapat tujuh kes positif COVlD-19 sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU), dengan empat kes memerlukan bantuan pernafasan.

]]> http://transformasi.pw/2020/09/08/diaaa-datanggg/feed/ 0 Buka Tudung Selepas Jadi Senator? Tak Sangka Ini Jawapan Ras Adiba Radzi

http://transformasi.pw/2020/09/08/tudvng-sajeee/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tudvng-sajeee http://transformasi.pw/2020/09/08/tudvng-sajeee/#respond Tue, 08 Sep 2020 12:52:57 +0000 http://transformasi.pw/?p=13406 Bekas personaliti televisyen, Ras Adiba Radzi tampil menjawab dakwaan netizen dia kembali membuka tudung selepas menjadi senator di Dewan Negara.

Jelas Ras, dia sebelum ini memang tidak bertudung dan hanya mengenakan turban atau skaf sahaja untuk menutup kepalanya.

"Saya tidak pakai tudung. Saya cuma kenakan skaf atau turban sahaja. Semoga saudari dilindungi Ilahi selalu dan diberikan pedoman senantiasa," jawabnya.

Jika sebelum ini, akaun Instagram Ras dikemaskini dengan imejnya bertutup kepala dengan kebanyakannya menggunakan gaya lilitan turban.

Pada 2013, Ras mula tampil dengan imej berturban dan menutup sebahagian besar kepalanya ketika membaca berita di saluran televisyen tempatan.

Ras telah mendirikan rumah tangga dengan ahli perniagaan Mohamed Azam Ali pada Mac 2019.

Ras yang merupakan Presiden Orang Kurang Upaya (OKU) Sentral telah mengangkat sumpah sebagai senator Dewan Negara pada 20 Mei 2020 berkuat kuasa selama tempoh tiga tahun.

Senator Ras Adiba Radzi meluahkan rasa kecewanya apabila banyak kemudahan awam yang dikhaskan oleh orang kelainan upaya (OKU) digunakan pihak yang tidak berhak dipercayai berpunca kepada tiadanya penguatkuasaan.

Menyifatkan perkara tersebut sebagai "tidak sabar nak jadi OKU," Ras Adiba berkata ramai yang ingin mengetahui status dan pencapaian pelan induk aksesibiliti yang diperkenalkan oleh kerajaan dan adakah ia akan diteruskan atau sebaliknya.

"Ketika ini aksesibiliti kemudahan dalam dan luar bangunan serta ruang awam di setiap kawasan pihak berkuasa tempatan (PBT) masih tidak memuaskan. Banyak lagi kemudahan awam yang tidak mesra OKU.

"Bukan itu sahaja, kemudahan kami sering disalahgunakan oleh orang bukan OKU seperti meletak kenderaan di parkir kami, menjadikan tandas kami sebagai stor simpan dan sebagainya.

"Ia seolah-olah ramai di luar sana tidak sabar menjadi sebahagian daripada kami, tidak sabar nak jadi OKU.

"Jelas, tidak ada penguatkuasaan adalah punca utama berlakunya perkara seperti ini," katanya di Dewan Negara ketika membahaskan ucapan menjunjung kasih kepada Yang di-Pertuan Agong.

Tambah Ras Adiba, dia juga meminta kerajaan menaik taraf kemudahan asas dan infrastruktur di insitutsi pengajian tinggi dan sekolah secara berperingkat.

Menyentuh mengenai isu sektor pekerjaan dan pengangguran dalam kalangan OKU, senator mewakili OKU di Dewan Negara itu berkata syarikat swasta wajar memberi peluang kepada golongan terbabit bekerja.

Tambahnya, matlamat kerajaan dalam memastikan 1 peratus OKU dalam kerajaan juga masih tidak dicapai walaupun sudah tiga dekad berlalu sejak ia dinyatakan.

"Saya sendiri mengalami diskriminasi dan disisihkan selama enam tahun selepas menjadi OKU.

"Majikan lama saya tidak memberi saya peluang untuk saya kembali berkhidmat. Mungkin kerana saya tidak seperti dahulu – tidak boleh berdiri, tidak boleh bergerak dan mungkin tidak semanis dahulu.

"Sukar saya bukan kepalang.. saya hanya makan nasi bercampur garam dan meminum air paip selama enam tahun," katanya.

Sumber Gempak/Mskini

]]> http://transformasi.pw/2020/09/08/tudvng-sajeee/feed/ 0 Tular Gambar M.K Diciium Seorang Lelaki,M.K Tampil Bersuara,Ini komen padu MK K-Clique

http://transformasi.pw/2020/09/08/apo-nii-mkkk/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=apo-nii-mkkk http://transformasi.pw/2020/09/08/apo-nii-mkkk/#respond Tue, 08 Sep 2020 03:13:39 +0000 http://transformasi.pw/?p=13391 Video 'minta kiss' keluar lagi, MK K-Clique malas layan – "Tak perlu provoke benda tu, saya okey saja"

SEAKAN sengaja mahu mencetuskan provokasi, video lama aksi manja penyanyi rap MK bersama anggota kumpulan K-Clique yang lain kembali menjadi bualan netizen sejak Ahad.

Paparan skrin daripada video yang pernah dikongsikan pada 2019 itu dikongsikan semula menerusi Twitter.

"Ini ke pujaan hati perempuan semua?" tulis pengguna tersebut.

Bagimanapun MK atau nama sebenarnya Muhammad Hairi Amin Hamdan, 24, ketika dihubungi berkata dia enggan terpedaya dengan cubaan provokasi terhadapnya.

"Saya malas dah nak layan benda tu. Tak perlu la provoke benda tu lagi. Saya okey saja apa orang nak cakap fasal saya.

"Saya tak nak komen apa-apa lagi tentang perkara ini.

"Saya tak kisah apa orang buat pada kami kerana yang penting K-Clique selamat, kerja kami okey dan InsyaAllah rezeki lebih luas," katanya kepada mStar.

Terdahulu MK turut menulis di Instastory berhubung perkara berkenaan.

"Macam-macam cara orang guna mahu jatuhkan, memburukkan dan sebagainya. Tapi tak apa, saya okey. Buat apa kamu buat, InsyaAllah menjadi rezeki yang baik untuk saya," tulisnya.

Bukan itu sahaja, MK juga tidak malu berkongsi pautan video berkenaan untuk tatapan umum.

Sebelum ini, MK turut pernah terpalit dengan pelbagai kontroversi termasuk ketika penyanyi itu dicium seorang wanita ketika wefie bersama peminat.

Ia disusuli dengan isu muzik dan lirik lagu yang diketengahkan kumpulan itu yang didakwa berunsur lucah gara-gara lirik double meaning yang digunakan mereka di dalam lagu-lagunya.

Bukan itu sahaja isu mengaitkan MK yang memakai aksesori berupa rantai dan gelang emas turut hangat diperkatakan netizen.

Mstar

]]> http://transformasi.pw/2020/09/08/apo-nii-mkkk/feed/ 0 Ejen Insurans Amik Kesempatan 'buat duit' Guna Kes Faraid Balu Abam, Peguam Nor Hidayah Bersuara,Ini Komen Padu Peguam

http://transformasi.pw/2020/09/08/amik-apa-tuu/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=amik-apa-tuu http://transformasi.pw/2020/09/08/amik-apa-tuu/#respond Tue, 08 Sep 2020 02:47:35 +0000 http://transformasi.pw/?p=13383 KEMELUT membabitkan Nor Hidayah Mohd Ali dan keluarga mentuan terutamanya berkaitan isu tuntutan harta peninggalan arwah Abam menarik perhatian ramai pihak.Namun gara-gara isu tersebut, ada segelintir pihak terutamanya ejen insurans mengambil kesempatan dengan menjadikan kes tuntutan berkenaan sebagai modal rujukan bagi melariskan produk mereka.

Justeru, peguam syariah yang dilantik Nor Hidayah iaitu Fadhlina Siddiq menegur sikap tidak bertanggungjawab segelintir penyedia perkhidmatan insurans menggunakan kes anak guamnya sebagai modal pemasaran mereka.

"Ejen-ejen takaful dan hibah, jangan ambil kesempatan atas kes-kes begini! Buat marketing tak ada asas dan fakta… menggunakan kesusahan dan penderitaan orang lain.

"Apa yang mereka lakukan ini tak baik dan salah daripada segi moral… hentikan tindakan tersebut dan beri ruang untuk proses keadilan semua pihak yang terlibat," katanya kepada mStar.

Antara paparan skrin ejen insurans menjadikan kes arwah Abam sebagai modal pemasaran.

Menerusi carian di Facebook, ternyata dakwaan peguam berkenaan adalah berasas apabila sememangnya terdapat beberapa ejen insurans menjadikan kes Nor Hidayah sebagai rujukan bagi memancing pelanggan.Tindakan mereka mempromosikan produk dengan memuat naik kapsyen bersama paparan berita membabitkan arwah dilihat kurang beretika dan menyentuh sensitiviti keluarga.

Dalam pada itu, Fadhlina turut meminta netizen tidak menyebarkan berita tidak sahih mengenai tuntutan membabitkan Nor Hidayah dan keluarga mentuanya.

Peguam, Fadhlina (kanan) menegur sikap jurujual insurans guna kes Nor Hidayah untuk menarik pelanggan.

"Saya nasihatkan orang awam jangan sebar atau komen jika tidak pasti kerana segala fakta hanya akan dibentangkan dalam mahkamah, jadi jangan buat andaian liar.

"Serahkan pada pihak mahkamah untuk menilai dan menjaga kepentingan serta keadilan semua pihak. Prosiding sudah bermula dan jangan ada mana-mana pihak mengganggu proses mahkamah itu," ujarnya.Abam atau nama sebenar Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Redzuan meninggal dunia pada usia 32 tahun di kediamannya di Gombak, Selangor pada 10 Februari lalu.

Allahyarham meninggalkan seorang isteri, Nor Hidayah dan seorang anak lelaki, Syed Uthman Hamzah Al-Juffrey yang kini berusia setahun.

MSTAR

]]> http://transformasi.pw/2020/09/08/amik-apa-tuu/feed/ 0 Berkali-kali anak panggil 'ayah!', si bapa malas layan… selepas 10 minit rasa tak sedap hati…

http://transformasi.pw/2020/09/08/slpahhh-spoloh-minikk/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=slpahhh-spoloh-minikk http://transformasi.pw/2020/09/08/slpahhh-spoloh-minikk/#respond Tue, 08 Sep 2020 02:36:55 +0000 http://transformasi.pw/?p=13376 KEHADIRAN anak kecil sememangnya amat dinanti-nantikan setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga.

Melihat senyuman dan keletah mereka, serta merta hilang penat selepas seharian bekerja.

Namun ada kalanya dek kerana kesibukan tugas, kehadiran anak seolah-olah tidak diendahkan kerana terlalu memberi tumpuan kepada kerja-kerja yang perlu diselesaikan.

Tanpa disedari, anak-anak ada yang berasa 'jauh hati' kerana terasa tidak diberi perhatian oleh ibu bapa mereka.

Terpanggil untuk mengulas hal tersebut, seorang pegawai perubatan, Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan berkongsi satu posting di Facebook berdasarkan pengalaman sendiri sebagai teladan untuk ibu bapa yang lain.

Sebahagian perkongsian Dr Kamarul Ariffin di Facebook yang mengupas hubungan ibu bapa dan anak.

"Ayah! Ya! balas aku sambil toleh kepada anak aku yang berumur tiga tahun. Dia pandang sahaja muka aku semula. Tak cakap apa-apa. Pastu dia sambung tonton televisyen.

"Aku pun sambung buat kerja aku di telefon. Ini dah kali ke berapa entah dia panggil aku. Tak pasti apa dia nak. Ayah! Nak apa? Dari tadi asyik panggil tapi tak cakap-cakap nak apa. Jangan kacau ayah boleh, tak?

"Dia diam. Aku pun sambunglah buat kerja. Aku jenis banyak buat kerja gunakan telefon. Karang cerpen dan novel pun guna telefon. Rancang bisnes guna telefon. Ulangkaji guna telefon. Jarang guna komputer," tulis doktor tersebut mengimbas kembali situasi yang berlaku antara dia dan anak kecilnya, baru-baru ini.

Namun selepas kira-kira 10 minit, anaknya itu tidak lagi memanggil 'ayah' sekaligus menimbulkan rasa hairan, lalu dia pun menoleh kepada kanak-kanak itu untuk melihat apa yang dilakukannya.

Dr Kamarul Ariffin banyak mengulas mengenai hal keibubapaan, keluarga dan isu semasa menerusi posting di Facebook.

"Dia sedang perhatikan aku. Tiba-tiba timbul rasa bersalah pula sebab suruh dia jangan kacau aku. Aku ni orangnya sibuk. Kebanyakan masa tiada di rumah. Keluar kerja pagi, balik dah lewat malam. Kerja 6 hari seminggu. Hati jadi sayu.

"Jika difikirkan kembali, bilalah masa anak aku ni dapat berinteraksi dengan aku. Sangat terhad. Lagi pula, budak tiga tahun apa sahajalah yang dia nak bualkan. Lagipun anak aku ni lewat bercakap.

"Mungkin dia lepaskan rindu. Mungkin dia nak menagih perhatian. Mungkin dia hanya nak bercakap. Nak tuntut semula semua perkara yang dia tak dapat buat sebab aku tiada di rumah. Terus aku ketepikan telefon dan pergi kepadanya," tulisnya.

Menurutnya lagi, situasi tersebut lantas menyedarkannya mengenai betapa pentingnya hubungan (bonding) antara ibu bapa dan anak dalam mencorakkan masa depannya.

Tabiat terlalu bergantung kepada telefon bimbit secara tidak langsung boleh merenggangkan hubungan antara ibu bapa dengan anak.

"Hari ni dia asyik panggil, aku rasa terganggu. 20 tahun lagi, mungkin aku ternanti-nanti panggilan telefon daripadanya. Apa yang kita lakukan hari ni, akan mencorakkan masa depan, kan?

"Telefon yang kita hadap setiap hari ni, tak akan berdering jika tiada yang buat panggilan kepada kita nanti.

"Jika sekarang mereka panggil kita tak jawab dan layan, siap suruh mereka jangan ganggu kita, jangan harap di masa hadapan mereka nak panggil (telefon) dan layan kita.

"Ketepikan telefon sebentar, anak-anak rindukan kita. Sungguh!" tulisnya pada akhir coretan tersebut.

Perkongsian itu sehingga kini meraih 1,100 shares selain dibanjiri dengan ratusan komen netizen.

]]> http://transformasi.pw/2020/09/08/slpahhh-spoloh-minikk/feed/ 0 "Cari Duit Cara Lainlah .." – Peminat Tegur Tiz Zaqyah Sebab Buat 'Review' Tayang Aset

http://transformasi.pw/2020/09/08/mekyahh-apamm/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=mekyahh-apamm http://transformasi.pw/2020/09/08/mekyahh-apamm/#respond Tue, 08 Sep 2020 02:09:53 +0000 http://transformasi.pw/?p=13371 Pelakon Tiz Zaqyah menerima kecaaman warganet gara-gara tidak menapis produk sebelum membuat ulasan (review).

Tiz menerusi Instagram (IG) miliknya membuat posting yang ditujukan untuk wanita mempunyai masalah payudara dan punggung.

Entri tersebut memuat naik video yang menunjukkan seorang wanita menari sehingga menampakkan sebahagian payudara.

Menjengah di ruangan komen, rata-rata netizen menegur dan memohon agar Tiz mencari duit sampingan dengan cara yang lain.

"@mat_jijan02: Tak faham dengan dunia akhir zaman ni, ada lagi yg berniaga tayang aset sendiri.

"@_.mhdamirull: Zina mata.

"@norhisham_69: Cari duit cara lain la dari buat review macam ni.

"@sh.rmro: Kes tak ada duit laa ni.

"@wne_awz_firshaz: Awak memang ada share ke dengan dosa macam ini?

"@cempaka125: Adakah awak pun dibayar banyak untuk review produk ini? Yang buat awak rasa rugi tolak.

"@jue_2020: Orang sekarang ni mana kenal halal haram yang penting perut kenyang! Bila hati dah hitam… Selalu-selalu dengar ceramah ustaz yang baik-baik. Insyallah jadi baik," antara komen-komen yang ditinggalkan.

Walaubagaimanapun, ada segelintir peminat yang tidak percaya dan mendakwa akaun IG Tiz telah digodam.

"@ila.mohdkasim: Tak mungkin @tiz.zaqyah mempromosi produk seperti ini. Akaun dia kena hack kot? Kesian dia.

"@lyne.zana: Tolonglah kata akaun Tiz ni kena hack. Saya mempunyai persepsi yang satu ini bahawa Tiz adalah wanita yang pintar dan berkelas. Iklan ini sangat bertentangan dengan apa yang saya fikirkan mengenai Tiz," antara yang ditulis.

Sebelum ini, usahawan kontroversi Safiey Illias dikritik selepas tidak menapis bahan sebelum dipromosikan di IG.

Sumber : Gempak

]]> http://transformasi.pw/2020/09/08/mekyahh-apamm/feed/ 0 Ahli Keluarga Anggota Tentera Yang Terjun Dari Tingkat 3 Dedah Sesuatu Apa Yang Arwah Pernah Cakap Semasa Di Kem

http://transformasi.pw/2020/09/07/ahli-keluarga-anggota-tentera-yang-terjun-dari-tingkat-3-dedah-sesuatu-apa-yang-arwah-pernah-cakap-semasa-di-kem/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ahli-keluarga-anggota-tentera-yang-terjun-dari-tingkat-3-dedah-sesuatu-apa-yang-arwah-pernah-cakap-semasa-di-kem http://transformasi.pw/2020/09/07/ahli-keluarga-anggota-tentera-yang-terjun-dari-tingkat-3-dedah-sesuatu-apa-yang-arwah-pernah-cakap-semasa-di-kem/#respond Mon, 07 Sep 2020 13:45:51 +0000 http://transformasi.pw/?p=13338 BATU PAHAT – Seorang angg0ta tntera meningal dunia selepas dipercayai terjon dari tingkat tiga bangunan kediaman di sebuah kem tntera di sini pada 29 Ogos lepas.

Timbalan Ketua P0lis Daerah Batu Pahat, Superintendan Muhammad Izzudin Runggai berkata, kejadian itu mengakibatkan angg0ta tntera terbabit cdera prah pada bahagian k3pala dan dirawat di Wad Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Sultanah Nora Ismail (HSNI) di sini.

"Mngsa meningal dunia pada 2.30 petang semalam ketika masih menerima rawatan di Wad ICU itu. Bedah siasat akan diadakan hari ini bagi mendapatkan punca kemtian mngsa," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Muhammad Izzudin berkata, siasatan diteruskan daripada semua aspek untuk mengenal pasti punca mngsa mengambil tindakan sedemikian (terjun dari bangunan).

"P0lis juga akan mendapatkan kesahihan dakwaan angg0ta keluarga yang memaklumkan mngsa berkemungkinan dibvli dan did3ra ketika berada di dalam kem sebelum kejadian," katanya.

Sebelum ini, kisah mengenai angg0ta tntera berkenaan tul4r di med1a sos1al yang turut mendakwa mngsa dibvli dan did3ra. – Bernama

Kenangan Allahyrham bersama keluarga sempena Perbarisan Tamat Latihan Perajurit Muda Tentera Darat pada Jun tahun lalu.

IPOH – Ahli keluarga Abdul Aziz Aznam, 20, angg0ta tntera yang meningal dunia selepas terjatuh dari tingkat tiga bangunan kediaman sebuah kem tntera di Batu Pahat, Johor semalam, mahu s1asatan kejadian itu dijalankan dengan adil.

Abang mngsa, Mohamad Amirulnaim Aznam, 23, berkata, mereka sekeluarga menyerahkan kepada p0lis sepenuhnya, namun meletakkan harapan tinggi agar kemtian adiknya itu terbela.

"Harap pihak-pihak yang bertanggungjawab dapat s1asat dengan betul dan telus mengikut undang-undang, biarlah ada keadilan dalam siasatan itu nanti.

"Buat masa ini, tiada apa yang boleh kami lakukan kerana tidak tahu kedudukan sebenar kejadian, jadi kami serahkan sepenuhnya kepada p0lis dan tentera untuk meny1asat," katanya ketika ditemui di kediamannya di Bandar Baru Putra, Bercham di sini hari ini.

Mohamad Amirulnaim berkata, sebelum ini, aruwah pernah menyatakan hasrat berhenti daripada berkhidmat dalam pasukan tntera kerana tidak tahan kena 'r4gging'.

Bagaimanapun katanya, mereka menganggap ia bukan satu masalah yang serius dan menasihati aruwah untuk terus bertahan.

"Saya perasan sejak Disember tahun lepas, dia selalu cakap tak tahan duduk sana, hari-hari kena, tapi kami anggap itu perkara biasa, sehinggalah aruwah ambil keputusan untuk pulang ke rumah dan duduk di sini selama lebih enam bulan.

"Sepanjang tempoh dia di rumah, dia nampak betul-betul ceria, tolong mak dan adik beradik lain buat kerja, jadi bila dia beritahu sekali lagi yang dia nak berhenti, kami tak sampai hati dan bersetuju dengan keputusannya itu," katanya.

Dia berkata, anak bongsu daripada tiga beradik itu pulang ke kem pada 28 Ogos lalu untuk melapor diri dan dengan harapan dapat menguruskan proses tamat perkhidmatan.

"Saya dan mak yang hantar dia sampai ke pintu kem, bila semuanya selesai kami pun pulang, tapi tak sampai 24 jam, keesokan pagi sekitar jam 3 pagi saya dapat panggilan yang adik jatuh dari tingkat tiga bangunan.

"Saya dan mak menyusul ke hospital dan ketika itu keadaan adik sungguh menyayat hati, dia dah tak sedarkan diri," katanya.

Abdul Aziz bersama ibunya, Rohana Md Husin.

Beliau berkata, Allahyrham mula menjalani latihan pada 2018 lalu dan memang bercita-cita untuk menjadi angg0ta tntera kerana mahu mengikut jejak aruwah bapa mereka, Aznam Ariffin yang meningal dunia dua tahun lalu.

Menurutnya, sebelum kembali ke kem, aruwah menyimpan motosikal kesayangannya di dalam bilik, seolah-olah petanda dia tidak akan pulang lagi.

"Kami reda dengan kejadian ini, namun sedikit terkilan kerana kami hantar dia dalam keadaan yang sihat, tetapi pulang dengan keadaan begini pula," katanya.

Allahyrham dijadualkan dikbumikan di Tanah Perkburan Islam Tanjung Rambutan, malam ini selepas urusan bedah siasat selesai di Hospital Sultanah Nora Ismail (HSNI), Batu Pahat, Johor.

Allahyrham Abdul Aziz menghmbus nfas terakhir pada jam 2.30 petang semalam selepas sembilan hari mendapat rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) HSNI akibat kecderaan prah pada bahagian kepala dan badan.

Angg0ta tntera itu dipercayai bertindak terjun dari bangunan berkenaan akibat tidak tahan menjadi mngsa bvli di kem terbabit.

Menurut perkongsian laman sos1al Fcebook milik Adin Rashid, Abdul Aziz dilaporkan tidak hadir bertugas sejak enam bulan lalu sebelum diarahkan lapor diri ke kem tersebut pada 28 Ogos lalu.

Terdahulu, Timbalan Ketua P0lis Daerah Batu Pahat, Superintendan Muhammad Izzudin Rungai dilapor berkata, siasatan pihak p0lis masih diteruskan dari semua aspek untuk mengenal pasti punca mngsa mengambil tindakan sedemikian

Reaksi warganet.

Muhammad Izz Tamin – Saja nak bgtau, n4bi didik dlm hati sahabat dgn ilmu dan berperrang dgn yg z4lim, bukan z4lim sesama islam.Bila hati tu teguh dgn kasih dan sayang kpd Allah dan rasul, maka sahabat sanggup m4ti utk agama.Alhamdulillah hasil didikan itu islam pernah memerintah 2/3 dunia suatu ketika dulu.

Yatee Gee – Bila anak mengadu.. Tolong ambik cakna.. Jgn fikir biasa2.. Sbb dia da besar.. Mesti dah prepare mental sebelum pergi.. Kalau dia terus2an mengadu, bermakna dia betul2 teruk kena.. Keluarga tolong la turun padang.. Buat report.. Ambik serius aduan anak..Tapi keluarga pun mungkin tak terfikir akan jadi seteruk ni.. Bila hantar balik utk urusan berhenti.. Salam takziah.. Innalillahiwainnailahiroji'un.

Firdaus Sobri – perlu ke budaya r4gging 'mer4gging' ni dalam tntera..?nak terap kan ketegasan bkn dgn cara mer4gging.. smoga aruwah dicucuri rahmat.

Mohd Rizal Harun – Dlm sejarah is1am tak pernah n4bi mend3ra askrnye hingga m4ti..sepatutnye kita menjadikan t3ntera n4bi muhamad sebagai contoh..tpi budaye barat yg kita terapkan sudahnye nywa tak berdosa melayang..innalilahieainailahirojiun alfateha moga rohye tenang disana amin.

Puan Mip – Anak yg baru masuk tadika pun bila dia kata tak suka pegi sekolah, mesti ada sbb. Ibu bapa kena tahu sbb apa dia takk suka ke sekolah.

Inikan pula dh dewasa. Mesti ada sesuatu yg mengganggu emosi dia kat sana. Parents kena ambil tahu. Jgn ingat 'biasa2'.Al-Fatihah utk aruwah.

Daniel Yusof – Nasib la masa adik aku join xda jadi camni..Allah permudahkan urusan dia.Alfatihah buat simangsa..semoga ada keadilan utknya amin.

Mcmn nak jaga negara..klu kes bvli byk sgt…kita amati semula mcmn n4bi dan sahabat nk tawan semula kota mekah…x de pun kes bvli pd tntera is1am…n4bi syg sahabat2…carilah kelompongan dlm sistem pendidikan dan ketnteraan msia…mungkin ada kelemahan yg terlepas pandang..anggap kes bvli ni terpencil sampai nnt satu ketika hanya sedikit je yg tinggal utk jd tntera.. .bngsa mlayu pun habis m4ti dek bvli …m4ti masih muda..rugi sgt.

Zola Sukri Abm – Aku paling mrah geram kalau ada kes Gini dikem tntera ..sekolah tntera..mereka ni harapan kita..mereka ni pejuang hadapan..mak ayah seronok bila anak masuki tentera ..tapi..aku tengok foto ni pun rasa marah..geram..krajaan kena ambik cakno sangat sangat..bukan satu dua kes.

Husaini Ayob – Konon latihan dlm askr tu biasa katanya..sampai m4ti kwn tu tak sempat nk perrang..yela nk kuatkan mental kan..yela nk masuk askr memang kene pij4k,d3ra,hntuk pala dinding..kan bru mental kuat btol tak? lepas kene sume tu bole la f1ght ngn enemy 1vs10 kan.

Sume tu bvllshit bg aku! try soh askr yg paling kuat mental skalipon campak die lam kandang rimau,tgok die mengelupur ke tak masa tu? sb apa? standart sifat manusia kau train mcm mana skalipon die tetap akan ada prasaan takot..tp yg menjadikan die hebat bila die mampu kawal ketakutan tu dgn keberanian die..kaedah paling baik kuatkan asas agma dalam jiwa ak rasa tu training paling mujarab 100% utk kuatkan mental,bukan cara bvli pukol memukol ni..khususnya org is1am.come on la.

Add Yum – Sepatutnya syarat masuk tntera ni lebih baik ambik yg kuat imannya,jaga solat n boleh baca quran,terutama skli hafaz quran,dgn izin allah pati akan beri kemenagan.

Siti Shahar – Redha ya…tp minta laporan khas ..kenapa bole jd mcm tu.Ingt lah kesah yg berlaku d UPNM aruah zulfarhan..Mereka yg jhat dlm askar nie patut d kenakn tindakn tegas..tudohan membunh.

Raja Hisham – Hantar anak ke tempat yng Kita pikir suatu Hari nanti boleh berbakti pada negara, namun akhir nya banyak kes meningal akibat dibvli,tolong buat sesuatu,bagi si pembvli tu baru masuk askr blom hadap musoh ko dh tunjuk tererr dengan bvli orang, tekanan si mngsa dlm latihan askr Dan tekanan akibat dibvli siapa yng tahu….al fatihah Salam takziah pada keluarga mngsa.

Sumber: sinar

]]> http://transformasi.pw/2020/09/07/ahli-keluarga-anggota-tentera-yang-terjun-dari-tingkat-3-dedah-sesuatu-apa-yang-arwah-pernah-cakap-semasa-di-kem/feed/ 0 Selamat berehat Tokti untuk anak kedua

http://transformasi.pw/2020/09/07/makkk-iiti-ada-lagi/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=makkk-iiti-ada-lagi http://transformasi.pw/2020/09/07/makkk-iiti-ada-lagi/#respond Mon, 07 Sep 2020 10:23:53 +0000 http://transformasi.pw/?p=13317 Di media sosial, peminat hangat memperkatakan mengenai foto penyanyi kesayangan ramai Dato Sri Siti Nurhaliza,41 yang dikatakan sedang ham1il anak keduanya.

Cetus Spe3kulasi Peminat

Sumber : Twitter @sopietamdjis

Spekulasi tersebut muncul selepas terdapat dakwaan peminat mengenai hantaran foto pelantun 7 Nasihat itu baru-baru ini yang memperlihatkan seolah-olah dia sedang ham1il. Malah menguatkan lagi dakwaan berkenaan, kononnya Siti tidak terbabit dalam sebuah program realiti sebagai salah seorang juri adalah kerana ingin berehat dan menumpukan pada kandungannya itu.

Doakan Siti 

Tidak cukup dengan itu, ada diantara mereka turut mendakwa Siti tidak lagi terlibat dalam mana-mana aktiviti berbasikal dan hanya memberi sokongan pada hobinya itu secara tidak langsung. Dalam pada itu, rata-rata daripada mereka mendoakan agar Siti dapat dikurniakan seorang lagi cahaya mata sebagai peneman anak perempuannya, Siti Aafiyah Khalid,2 tahun.

https://mediabawang.net/wp-content/uploads/2020/09/32.png" /

"https://mediabawang.net/wp-content/uploads/2020/09/32e4.png" sizes="(max-width: 930px) 100vw, 930px" srcset="https://mediabawang.net/wp-content/uploads/2020/09/32e4.png 930w, https://mediabawang.net/wp-content/uploads/2020/09/32e4-300×142.png 300w, https://mediabawang.net/wp-content/uploads/2020/09/32e4-768×363.png 768w" width="930″ height="440″ />

Bagaimanapun, menerusi carian terkini  mengenai hantaran tersebut sudah pun dipadam oleh peminatnya. Terdahulu, sekitar awal Februari lalu media tempatan melaporkan Siti selamat menjalani pembed4han kecil di sebuah pusat perub4tan swasta, di sini sebagai persediaan hamil. Difahamkan prosedur itu perlu dilakukan kerana dia akan menggunakan kaedah rawatan persenyawaan in-vitro (IVF) seperti yang dilakukannya untuk kandungan pertama.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : murai.my

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Jangan Lupa Share Ya. Terima Kasih

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab Iangsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan yang anda berfikir dua kali terlebih dahulu sebelum meninggaIkan komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiriTerima kasih!

 

]]> http://transformasi.pw/2020/09/07/makkk-iiti-ada-lagi/feed/ 0